مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری

امروزه اکثر شرکت ها برای افزایش بهره وری در کسب و کار خود از خدمات شبکه استفاده می کنند. در واقع راه اندازی شبکه باعث افزایش سرعت , امنیت اطلاعات می شود و بهترین روش انتقال فایل محسوب می شود. نصب و راه اندازی شبکه در کنار تمامی مزایایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد بنابراین قصد داریم در این مقاله به معرفی مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری بپردازیم. با ما همراه باشید:

مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری

بررسی مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری

همانطور که می دانید شبکه های کامپیوتری به مجموعه ای از رایانه های مستقل گفته می شود که برای برخی اهداف به راه های مختلف با یکدیگر متصل شده اند. با شبکه کردن سیستم های کامپیوتری بستری فراهم می شود که تبادل فایل ها و اطلاعات بسیار ساده تر شود و با سرعت بسیار بالاتری انجام شود. در نتیجه کاربران نیز عملکرد بهتری خواهند داشت و باعث بالا رفتن راندمان در مجموعه می شود. با توجه به این که هر سرویسی که پیاده سازی می شود در کنار مزایا و امکاناتی که برای شما فراهم می کند ممکن است معایبی نیز داشته باشد که برای شما ناخوشایند باشند. ما قصد داریم در ادامه به معرفی مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری بپردازیم.

از شبکه های کامپیوتری استفاده کنیم یا خیر

مزایای شبکه

نگهداری و ذخیره سازی داده ها به صورت متمرکز :

با راه اندازی شبکه فایل ها و اطلاعات که شریان های حیاتی یک کسب و کار هستند به صورت متمرکز روی سرور که سرور فایل نیز نامیده می شوند نگهداری می شوند و از پراکندگی آن ها جلوگیری می شود. و کاربران می توانند به سادگی با استفاده از فایل شیرینگ به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند بدون اینکه امنیت آن ها به مخاطره بیافتد.

سهولت دسترسی :

شاید یکی از نگرانی های صاحبان مشاغل برای راه اندازی شبکه نحوه ی دسترسی و استفاده از آن توسط کاربران می باشد. اما باید بگوئیم اتصال به شبکه های کامپیوتری و استفاده از آن بسیار ساده است و با یکبار آموزش می توانند به ان متصل و از سرویس های مورد نظر خود استفاده کنند. و نگرانی از این بایت وجود نخواهد داشت.

توسعه پذیری : 

شبکه های کامپیوتری به سادگی قاب توسعه و گسترش می باشند. به عبارتی در صورتی که کسب و کار شما بزرگتر شود , کاربرانتان زیاد شود در صورتی که شبکه شما به صورت اصولی راه اندازی شده باشد, به سادگی و با صرف هزینه ناچیز می توانید آن را گسترش و ارتقاء دهید. و نیازی به تغییر کلی ساختار و راه اتدازی مجدد شبکه نخواهید داشت.

به اشتراک گذاری منابع :

یکی از مزایای جذاب شبکه های کامپیوتری همین مشخصه است به عبارتی نیازی به تهیه سخت افزارهایی مانند پرینتر و اسکنر به تعداد کاربران ندارید و می توانید سخت افزارهای موجود را برای استفاده تمامی کاربران به اشتراک گذارید. که این خاصیت شبکه هزینه های شما را نیز کاهش می دهد.

انعطاف پذیری :

 در صورتی که با خطاهایی روبه رو شوید که عملکرد عادی شبکه را مختل می کند می توان تا رفع مشکل سرویس های قابل قبولی ارائه کرد تا کار کاربران متوقف نشود. به عبارتی تاز مان رفع مشکل به صورت کامل و اصولی جهت جلوگیری از توقف کار , خدمات را به صورت قابل قبول و مبتدی ارائه می دهند.

مشکلات حاصل شده در شبکه می تواند به دلیل تنظیمات نادرست , اشتباهات کاربران و یا بلایای طبیعی باشد که انعطاف پذیری سبب می شود تا زمان رفع این مشکلات , قطعی شبکه نداشته باشید و کاربران بتوانند به کار خود ادامه دهند.

امنیت :

با استفاده از شبکه های کامپیوتری امنیت اطلاعات شما کاملا تامین است با توجه به ذخیره سازی داده ها به صورت متمرکز روی یک سرور (به دلایلی مانند اشتباهات کاربران امکان حذف آن ها وجود ندارد) و تهیه بکاپ یا نسخه پشتیبان از آن ها احتمال از دست دادن آن ها وجود ندارد.

کاهش هزینه ها :

با استفاده از شبکه های کامپیوتری دیگر نیاز به تهیه سخت افزارهای ذخیره ساز نخواهید داشت و کاربران به سادگی می توانند به فایل ها و اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. بنابراین دیگر هزینه ای بایت تهیه سخت افزار های دخیره ساز برای انتقال فایل ها نخواهید پرداخت. از سوی دیگر با استفاده از شبکه های کامپیوتری از تمامای سخت افزارهای موجود کاملا بهینه استفاده می شود و برای چیاده سازی هر سرویسی نیاز به تهیه سخت افزار جداگانه نخواهید داشت. یکی از سرویس هایی که برای انجام این مار به کمک شما می آید راه اندازی مجازی سازی است.

مزایا و معایب راه اندازی شبکه

معایب شبکه

احتمال نفوذ ویروس :

همانطور که می دانید در شبکه های کامپیوتری سیستم های کامپیوتری با یکدیگر در ارتباط هستند به عبارتی از طریق شبکه به هم متصل شده اند. در صورتی که یکی از رایانه ها به ویروس آلوده شود این احتمال وجود دارد که سایر کامپیوترها و در نتیجه کل شبکه نیز به ویروس آلوده شود. البته راه حل هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد مانند نصب آنتی ویروس.

هزینه های راه اندازی :

برای راه اندازی شبکه لازم است تجهیزاتی مانند سرور , سوئیچ , روتر و …. خریداری شود علاوه بر خرید تجهیزات شبکه لازم است هزینه های مربوط به نصب و راه اندازی آنها و تنظیمات سخت افزارها , پسیو شبکه (که شامل کابل کشی و اجرای اتصالات و … است), پیاده سازی سرویس های مختلف مانند کریو , اکتیودایرکتوری و … را نیز باید بپردازید که با توجه اندازه مجموعه شما مبالغ متفاوتی می باشد. شاید این هزینه ها مبالغ چشمگیری باشند اما در مقابل مزایایی که برای شما به ارمغان می آورد قابل چشم پوشی است.

استحکام ندارد :

همانطور که می دانید در شبکه های کامپیوتری تمامی سیستم های کامپیوتری برای استفاده از خدمات شبکه به یک سرور مرکزی متصل هستند. در صورتی که سرور مذکور با مشکل مواجه شود کل عملکرد شبکه تا رفع مشکل ممکن است مختل شود. معمولا برای جلوگیری از مشکلات این چنینی از خدمات پشتیبانی شبکه استفاده می کنند تا مشکل را در مراحل ابتدایی شناسایی و رفع کنند و از قطعی شبکه جلوگیری کنند.

کاربران استقلال ندارند :

وقتی شبکه راه اندازی می شود کاربران برای انجام کارها و وظایف روزمره خود به شبکه نیاز دارند و فایل ها و اطلاعات مورد نیاز خود را از آن دریافت می کنند به عبارتی ادامه کارشان وابستگی بیشتری به شبکه و در نهایت رایانه پیدا می کند. به علاوه با استفاده از شبکه اقدامات آنها قابل مانیتور و رد یابی می باشد که شاید خوشایند نباشد.

مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری را به صورت کامل برای شما شرح دادیم. همانطور که مشخص بود مزایای بیشتری نسبت به معایب داشت به عبارتی با توجه به امکانات و قابلیت هایی که برای شما فراهم می کند و تاثیر مثبتی که در کسب و کار شما دارد می تواند از معایب آن چشم پوشی کرد. در واقع برای فرار از معایب ذکر شده راه حل های متعددی ارائه شده است.

در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات شبکه های کامپیوتری و مشاوره رایگان از کارشناسان می توانید همه روزه از 7 الی 22 , حتی روزهای تعطیل با شماره های 02133816490 و 09195330535 تماس بگیرید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتهٔ قبلی
wsus چیست؟
نوشتهٔ بعدی
Auditing چیست – کاربرد Auditing

دسته‌ بندی مطالب

فهرست