اگر از خدمات شبکه های کامپیوتری در کسب و کار خود استفاده می کنید راه اندازی مانیتورینگ شبکه از سرویس های کاربردی است که در جهت نگهداری و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به شما کمک زیادی خواهد کرد. این سرویس بسیار کاربردی است که در کنار کاهش هزینه های شما به فرایند عیب یابی شبکه سرعت می بخشد. مانیتورینگ شبکه از خدماتی است که به شما کمک خواهد کرد شبکه ای امن و پایدار داشته باشید که توسط شرکت مجموعه چینود برای تمامی مشاغل قابل ارائه می باشد.

راه اندازی مانیتورینگ شبکه

راه اندازی مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ از جمله خدماتی است که به دلیل عملکردی که دارد نقش مهمی در سلامت شبکه خواهد داشت چرا که با راه اندازی آن می توانید بر تمامی بخش های شبکه از جمله تجهیزات شبکه ، نرم افزارها و برنامه های کاربردی , سرویس ها و خدمات شبکه و … نظارت داشته باشید و به صورت مرتب نحوه ی عملکرد آن ها تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده ی فرایند غیر عادی و هر گونه خطا در عملکرد آن ها از آن مطلع شوید.

 اصلی ترین دلیل استفاده از این سرویس ، داشتن شبکه ای همیشه فعال و اطمینان از سلامت آن است. در واقع زمانی که  شبکه ی شما نیاز به نگهداری و پشتیبانی دارد راه اندازی مانیتورینگ یکی از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه محسوب می شود که هر کارشناس IT باید از آن برای کمک به مجموعه استفاده کند. این سرویس به طور کلی روی دو بخش سخت افزار و نرم افزار اجرا می شود :

مانیتورینگ سخت افزار : زمانی که تجهیزات شبکه سالم و بی نقصی داشته باشید طبیعتا شبکه ی شما نیز در کنار رعایت سایر استاندارد ها نیز بی نقص کار خواهد کرد . سرویس مانیتورینگ با نظارت بر تجهیزاتی مانند سرور ، سوئیچ ، روتر و … در زمان مناسب شما را از خرابی این دستگاه ها مطلع خواهد کرد و می توانید در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید و زمان قطعی شبکه را به حداقل برسانید.

مانیتورینگ نرم افزار : بررسی عملکرد نرم افزارها و برنامه های کاربردی مورد استفاده در مجموعه مانند نرم افزارهای حسابداری ، CRM و … و سرویس های مختلفی که در شبکه پیاده سازی شده مانند میل سرور , بکاپ سرور ، فایروال ها و …. از دیگر وظایف این سرویس است و هر گونه مشکل ، تغییر در تنظیمات و … را شناسایی و شما را از آن مطلع می کند تا در جهت رفع آن اقدام کنید.

قابلیت های سرویس مانیتورینگ

فواصل زمانی دلخواه برای نظارت بر شبکه : یکی از قابلیت های کاربردی که راه اندازی مانیتورینگ برای شما به ارمغان می آورد این است که می توانید با توجه به سیاست های کاری خود آن را به گونه ای تنظیم کنید که روی بخش های مختلف شبکه در فواصل زمانی دلخواه شما نظارت شود. به عنوان مثال تجهیزات شبکه را هر 15 دقیقه ، سرویس های مختلف را هر 5 دقیقه و CPU را هر 1 دقیقه تحت نظارت خود قرار دهد.این قابلیت و نحوه ی تخصیص زمان مناسب نقش مهمی در کاهش یا افزایش بار شبکه خواهد داشت.

ارائه داشبورد گرافیگی : نرم افزار مانیتورینگ تمامی نتایج حاصل از نظارت های خود را در قالب گزارش های کاملا گرافیکی در اختیار شما قرار می دهد که می توانید این گزارش های لحظه ای را از طریق داشبود ارائه شده توسط نرم افزار مشاهده کنید. به عبارتی از طریق یک مانیتور می توانید گزارشی اجمالی از وضعیت شبکه خود (نرم افزارها و سخت افزارها) داشته باشید حتی اگر دانش اندکی در زمینه ی شبکه داشته باشید به دلیل نمایش ساده و گرافیکی برای شما قابل فهم می باشد. و در صورت هر گونه مشکلی در شبکه شما را از آن مطلع می سازد.

قابلیت سفارشی سازی : می توان نرم افزارهای مانیتورینگ را مطابق نیاز مجموعه خود پیکربندی و سفارشی سازی کنید و بخش های مورد نظر خود را تحت نظر قرار دهید.

دسترسی بالا (Failover) : اگر زمان راه اندازی مانیتورینگ زیرساخت شبکه را به صورت اصولی و استاندارد پیاده سازی کنید برای شما همیشه در دسترس می باشد به عنوان مثال با از دست رفتن سرور اصلی (سروری که مانیتورینگ روی آن اجرا شده) از طریق سرور جایگزین می توانید به سرویس مانیتورینگ خود دسترسی داشته باشید بدون اینکه داشبورد ارائه شده را از دست بدهید.

نظارت بر شبکه با راه اندازی مانیتورینگ بسیار ساده است و به صورت خودکار انجام می شود بنابراین ضروریست از میان چندین راهی که برای مدیریت شبکه وجود دارد حتما از ابزارهای مانیتورینگ در شبکه خود استفاده کنید تا بتوانید مشکلاتی که ممکن است تاثیر منفی روی شبکه شما داشته باشد را شناسایی کنید.

قابلیت های مانیتورینگ شبکه

مزایای سرویس مانیتورینگ

شناسایی تهدیدات امنیتی : با راه اندازی مانیتورینگ شبکه هر گونه عملکرد غیرعادی مانند افزایش ناگهانی ترافیک شبکه به مدیران اطلاع داده می شود و با استفاده از آن مدیران بررسی می کنند این افزایش ترافیک در اثر نفوذ خارجی و تهدید امنیت شبکه است یا خیر؟

پیش بینی نیاز آینده : مدیران شبکه با بررسی گزارش های مربوط به عملکرد شبکه در دوره ای خاص ، نیاز آینده مجموعه را شناسایی کنند که چه زمانی مجموعه نیاز به ارتقاء شبکه از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری خواهند داشت.

استفاده بهینه از منابع : با استفاده از این سرویس کارشناسان IT مجبور نیستند بسیاری از کارها را به صورت دستی انجام دهند و سلامت احزای شبکه را به صورت تک به تک بررسی کنند و علاوه بر آزاد شدن بسیاری از منابع می توانند تمرکز اصلی خود را روی سایر مسائل مربوط به شبکه بگذارند.

دید گسترده به شبکه : با راه اندازی مانیتورینگ مدیران شبکه می توانند به سادگی دید کاملی از وضعیت شبکه چه سخت افزار و چه نرم افزار ها داشته باشند و از تبادلات میان آن ها مطلع شوند و مسائلی که باعث عملکرد ضعیف آن ها می شود را شناسایی و اصلاح کنند.

نکته : لازم به ذکر است که نرم افزارهای متعددی Zabbix و Prtg و …برای پیاده سازی مانیتورینگ ارائه شده است که در برخی قابلیت ها با یکدیگر تفاوت دارند که شرکت های فناوری اطلاعات یا کارشناسان IT ممکن است از یکی از آن ها بنابر تجربه ای که از کار با آن دارند استفاده کنند

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مانیتورینگ و ابزارهای قابل استفاده می توانید از ساعت 7 الی 22 در تمامی روزهای هفته حتی روزهای تعطیل با شماره های 02133816490 و 09195330535 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

نوشتهٔ قبلی
میکروتیک چه قابلیت هایی دارد؟
نوشتهٔ بعدی
راه اندازی ویپ در تهران
فهرست