اگر با شبکه های کامپیوتری سر و کار داشته باشید و یا نسبت به راه اندازی شبکه  اقداماتی انجام داده باشید , ممکن است نام Auditing را شنیده باشید. راه اندازی Auditing از خدمات شبکه های کامپیوتری ارائه شده توسط شرکت مشاورین فناوری اطلاعات چینود می باشد که با توجه به نوع کسب و کار شما می تواند بسیار کمک کننده باشد. بنابراین در مقاله به معرفی این سرویس و قابلیت های آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید:

راه اندازی Auditing

Auditing چیست؟

Auditing ابزار یا فرایندی است که طی آن شبکه های کامپیوتری را برای دستیابی به اهداف خاصی مانند امنیت , کنترل , دسترسی , مدیریت و … تجزیه و تحلیل می کنند. در واقع Auditing ابزاری برای ردیابی و یکی از راهکارهای امنیت شبکه های کامپیوتری می باشد. با راه اندازی Auditing  مانیتور و با جزئیات کامل ثبت و ضبط می شود.

به عبارتی با استفاده از این ابزار می توانید تمامی اقدامات انجام شده توسط کاربران یا کارمندان خود یا دسترسی هایشان را مشاهده کنید.

همانطور که می دانید فایل ها و اطلاعاتی که هر مجموعه دارد در طول سالهای فعالیت شان و با صرف زمان و هزینه ی زیادی تهیه شده اند و مهم ترین دارایی آن کسب و کار به حساب می آیند بنابراین حفظ و نگهداری از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. طی سالهای فعالیت خود بارها شاهد بودیم که این فایل ها و اطلاعات , خواسته یا ناخواسته , از دست رفته و یا دستکاری هایی در آن ها ایجاد شده که علاوه بر اینکه خسارات زیادی برای ان کسب و کار به بار آورده , هیچ یک از کاربران مسئولیت آسیب وارده بر این اطلاعات را بر عهده نگرفته است.

راه حلی که برای مقابله و رفع این مشکل ارائه شد Auditing بود. با راه اندازی این سرویس صاحبان مشاغل می توانند آخرین تغییرات ایجاد شده روی فایل ها و پوشه ها را با شرح نوع تغییرات ایجاد شده , تاریخ , ساعت و نام کاربر مربوطه را مشاهده کنند. به عبارتی می توانند ان را ردیابی و در صورت نیاز پیگیری کنند. برای استفاده از این سرویس و مشاهده و ردیابی تغییرات محدودیت زمانی وجود ندارد. به عبارتی می توان بدون محدودیت زمانی به اطلاعات و تغییرات مربوط به حتی 6 ماه پیش دسترسی داشت.

قابلیت های Auditing

موارد استفاده از Auditing

علاوه بر موارد ذکر شده راه اندازی Auditing کاربرد های دیگری نیز دارد.یکی از این موارد استفاده در زمینه عیب یابی یا Troubleshooting می باشد, فرض کنید سرویسی را برای استفاده کاربران راه اندازی کرده اید که بعد از مدتی به مشکل می خورد و دچار قطعی می شود در این شرایط می توان با مشاهده لاگ های Auditing تغییراتی که باعث ایجاد مشکل شده شناسایی و با اعمال تنظیمات مناسب ان را رفع کنید.

یکی دیگر از مزایای راه اندازی Auditing  آپدیت ها و بروزرسانی ها می باشد. به این صورت که گاهی مشاهده می کنید سرویس های مورد نظر به درستی کار نمی کنند یا اجرای نرم افزارهای جانبی در کنار آن ها نتایج مطلوبی ندارند , در این شرایط است که بررسی لاگ های Auditing نشان می دهد که سرویس مورد نظر نیاز به بروزرسانی دارد و به دلیل استفاده از نسخه نا مناسب به نتایج دلخواه نمی رسیم. به این ترتیب است که ابزار auditing ما را از بروزرسنانی ها و اپدیت های لازم آگاه می سازد.

برای راه اندازی Auditing از چه ابزاری استفاده می شود؟

برای راه اندازی این سرویس نیاز به تهیه سرور یا کیسی دارید که کانفیگ آن به سیاست های کاری شما بستگی دارد. به این معنی که اگر قصد دارید اطلاعات مربوط به بازه زمانی طولانی ترین را نگه داری کنید نیاز به هارد با ظرفیت بالاتری نیاز خواهید داشت. در ادامه پس از تهیه سخت افزار مناسب باید نسبت به راه اندازی اکتیودایرکتوری و اعمال برخی پالیسی ها در آن اقدام شود. به عبارتی در سرویس اکتیودایرکتوری مشخص می کنید که قصد دارید سرویس auditing را برای گزارش گیری از کدام سرویس ها یا فایل ها راه اندازی کنید.

در ادامه با توجه اینکه Auditing از رول های ویندوز سرور است روی سخت افزار مورد نظر ویندوز سرور نصب و راه اندازی می شود.و تنظیمات مربوطه را انجام می دهیم.  و در نهایت سرویس auditing مواردی که قصد ثبت و ضبط آن را دارید در قالب لاگ هایی در دیتابیس هایی مانند sql ثبت و نگهداری می کند. از آن جایی که خواندن و بررسی این لاگ ها برای افراد عادی , سخت و حتی غیر ممکن می باشد در کنار آن از نرم افزارهای جانبی استفاده می شود که گزارش هایی به صورت کاملا گرافیکی ارائه می دهد و می توان متناسب با نیاز تان فیلترهایی مانند تاریخ و ساعت , نام فایل و … اعمال کنید و به جای بررسی حجم زیادی از اطلاعات تنها به بخش مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

شرکت مشاورین فناوری اطلاعات چینود ارائه دهنده خدماتی مانند راه اندازی شبکه , پشتیبانی شبکه , امنیت شبکه و … می باشد. در صورت تمایل برای اطلاع از خدمات . هزینه ها می توانید در تمامی روزهای هفته از 7 الی 22 از طریق شماره های 02133816490 و 09195330535 با کارشناسان در ارتباط باشید.

نوشتهٔ قبلی
مزایا و معایب شبکه های کامپیوتری
نوشتهٔ بعدی
فایروال نرم افزاری
فهرست