میکروتیک چه قابلیت هایی دارد؟

امروزه شرکت های کوچک معمولا برای راه اندازی شبکه خود و بهره مندی از برخی خدمات شبکه های کامپیوتری معمولا از دستگاه میکروتیک استفاده می کنند این دستگاه علاوه بر اینکه هزینه ی مناسبی دارد قابلیت های نیز خوبی دارد که می تواند به پیشرفت شبکه های کامپیوتری شما کمک می کند اگر قصد دارید نسبت به راه اندازی میکروتیک اقدام کنید توصیه می کنیم مقاله ای که در ادامه در رابطه با قابلیت های میکروتیک ارائه شده است مطالعه کنید تا بتوانید از تمامی قابلیت های آن در صورت ضرورت استفاده کنید.

قابلیت های میکروتیک

انواع میکروتیک

میکروتیک به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری در دسترس می باشد که نوع سخت افزاری آن در واقع روتربردی است که خود نیز از نظر تعداد پورت ، ورژن سیستم عامل و امکاناتی که دارد(مثلا wifi دارد یا خیر) در انواع و مدل های مختلفی تولید و در بازار موجود می باشد که با توجه به نیاز خود و ساختاری که دارید می توانید مدل مناسب را خریداری و استفاده کنید. میکروتیک نرم افزاری نیز به این صورت است که از طریق سرویس مجازی سازی و به صورت مجازی روی یک ماشین مجازی یا VM میکروتیک  نصب و راه اندازی می شود.

در هر صورت چه به شکل نرم افزاری چه سخت افزاری از این روتربورد می توان با تنظیماتی که روی آن انجام می شود استفاده های متفاوتی داشته باشید.

انواع میکروتیک

معرفی قابلیت های میکروتیک

میکروتیک از تجهیزات شبکه ی کاربردی و پر استفاده می باشد که در هر مجموعه ای که از خدمات شبکه استفاده می کند حداقل یک دستگاه میکروتیک را مشاهده خواهید کرد. این سخت افزار در مقایسه با هزینه ای اندکی که برای خرید و پیکربندی آن پرداخت می کنید امکانات نسبتا خوبی در اختیار شما قرار می دهد که در ادامه به معرفی آن پرداخته ایم.

روتینگ : یکی از قابلیت های میکروتیک روتینگ می باشد یعنی می توانیم آن را به گونه ای کانفیگ کنیم که ترافیک های شبکه را روت کنیم. به عنوان مثال فرض کنید دو شبکه مختلف با دو رنج آی پی متفاوت دارید مثلا رنج آی پی اول 192.168.1.0/24 می باشد و PC های این شبکه به سوئیچ وصل شده و در ادامه به پورت 1 میکروتیک متصل شده اند و رنج آی پی شبکه دوم 192.168.2.0/24 می باشد که PC های این شبکه نیز ابتدا به سوئیچ متصل شده و در ادامه به پورت 2 میکروتیک متصل شده اند. در این صورت با کانفیگ درست و با قابلیت روتینگ میکروتیک می توانید این دو شبکه را به یکدیگر متصل کرده و ترافیک های آن ها را به یکدیگر برسانید در واقع می توانند از طریق شبکه با یکدیگر تبادل داشته باشند.

سوئیچینگ : می توانید از میکروتیک به عنوان سوئیچ نیز استفاده کنید و با کمک آن ترافیک های شبکه را سوئیچ کنید. به عنوان مثال فرض کنید دو کامپیوتر دارید که PC اول دارای آی پی 192.168.1.2 دارد و به پورت یک میکروتیک متصل شده و PC دوم نیز آی پی 192.168.1.3 و به پورت دو میکروتیک متصل شده است. همانطور که می دانید این دو آی پی هم رنج هستند و لازم است روتربرد شما ترافیک این کامپیوتر ها را سوئیچ کند. در این شرایط با کانفیگ صحیح پورت های میکروتیک نقش پورت های سوئیچ را اجرا خواهند کرد و از آن ها برای سوئیچینگ استفاده می کنیم.

تانلینگ : فرض کنید شرکت شما دو شعبه در شهر های تهران و یزد دارد و قصد دارید و شعب خود را از طریق شبکه و در بستری امن به یک دیگر متصل کنید. برای این کار می توانید از یکی از قابلیتهای میکروتیک به نام تانل استفاده کنید به اینصورت که در هر یک از شعب خود دستگاه میکروتیک قرار دهید و با استفاده از پروتکل های L2TP و SSTP آن ها پیکربندی کنید و دو دفتر را به یکدیگر متصل کنید و با یکدیگر تبادل داشته باشید و ترافیک های خود را ارسال و دریافت کنید.

DHCP : از میکروتیک می توانید هم به عنوان DHCP سرور و هم کلاینت استفاده کنید. زمانی که به عنوان DHCP سرور پیکربندی می شود می تواند به سیستم های کامپیوتری IP ، Gateway و DNS اختصاص دهد تا بتوانند به شبکه ی موجود متصل شوند.در صورت کانفیگ به عنوان DHCP کلاینت می تواند از DHCP های موجود آی پی بگیرد. همچنین شما می توانید در میکروتیک کاربری های متعدد با سطوح دسترسی مختلف بسازید در واقع به صورت معمول پیکربندی میکروتیک از طریق winbox انجام می شود به همین منظور باید برای دسترسی به آن کاربری های مختلف ایجاد کنید که هر یک می توانند سطوح دسترسی متفاوت داشته باشند. به عنوان مثال یک کاربر تنها بتواند به winbox دسترسی داشته باشد و تنظیمات موجود را مشاهده کند ولی قدرت تغییر آن را نداشته باشد. یا کاربری دیگری ایجاد کنید که دسترسی کامل به آن داشته باشد.(لازم به ذکر است این سطوح دسترسی نسبت به سیستم عامل روتربرد میکروتیک می باشد)

مدیریت اینترنت : یکی از امکانات کاربردی میکروتیک در هر مجموعه ای مدیریت اینترنت می باشد که از طریق آن می توانید اینترنت کاربران را مدیریت کنید و میکروتیک را به گونه ای پیکربندی کنید که به عنوان مثال سرعت استفاده از اینترنت توسط کاربران بالاتر از 1 مگ نباشد. یا سقف دانلود در یک ماه 20 گیگ باشد. یا کاربران تنها از طریق نام کاربری و رمز عبور ارائه شده توسط مسئول شده به اینترنت دسترسی داشته باشند.

فایروال : می توانید تنظیمات امنیتی یا فایروالینگ میکروتیک را مطابق سلیقه خود انجام دهید و تعیین کنید چه ترافیک هایی اجازه ورود به شبکه یا خروج از آن را خواهند داشت. همچنین می توانید جهت اتصال به میکروتیک خود از پروتکل هایی نظیر SSH استفاده کنید و آن را امن کنید.

با وجود تمامی امکانات و قابلیت هایی که از سرویس میکروتیک گفته شد ما راه اندازی کریو را به شما توصیه می کنیم به این دلیل که علاوه بر امکانات و قابلیت های بیشتر و با کیفیت تر محیط کاربری بسیار ساده و گرافیکی تر نسبت به میکروتیک دارد که با آموزشی مختصر می توانید از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشید می توانید همه روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 7 الی 22 از طریق شماره های 02133816490 و 09195330535 مستقیما با کارشناسان فنی در ارتباط باشید

نوشتهٔ قبلی
RAid چیست و چه کاربردی دارد؟
نوشتهٔ بعدی
راه اندازی مانیتورینگ شبکه

دسته‌ بندی مطالب

فهرست