فایروال نرم افزاری جز ابزار ها و نرم افزارهای کاربردی در تامین امنیت شبکه های کامپیوتری می باشد ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این سرویس , مزایای آن و معرفی بهترین فایروال های نرم افزاری بپردازیم با ما همراه باشید.

فایروال نرم افزاری چیست

فایروال چیست؟

همانطور که می دانید فایروال از راهکارهای تامین امنیت شبکه و از خدمات شبکه های کامپیوتری رایج و پر استفاده در شرکت ها و موسسات می باشد که به دو روش نرم افزاری و سخت افزاری راه اندازی و اجرا می باشد. فایروال ها وضعیت شبکه را مانیتور کرده و ترافیک های ورودی و خروجی از شبکه را بررسی و با اعمال تکنیک های امنیتی , حملات ویروس ها و مخرب ها و نفوذ افراد ناشناس به شبکه را شناسایی و متوقف می کنند.در مقاله معرفی فایروال های سخت افزاری نوع سخت افزاری را شرح داده ایم. در ادامه به معرفی فایروال نرم افزاری پرداخته ایم.

فایروال نرم افزاری چیست؟

فایروال نرم افزاری , نرم افزاری است که برای امن سازی شبکه و جلوگیری از ورود غیر مجاز به شبکه نصب و راه اندازی می شود. این نرم افزار روی سرور یا کیس نصب می شود و مانند سایر نرم افزارها با برخورداری از دانش شبکه می توانید پیکربندی های مورد نظر را در محیط نرم افزار انجام دهید. در صورت اعمال صحیح تنظیمات , راه حل ها و تکنیک های امنیتی متفاوتی را در اختیار کارشناس شبکه قرار می دهد و کمک می کند شبکه ای امن تر و منسجم تر داشته باشید.

اگر نسبت به راه اندازی شبکه اقدام کرده باشید با راه اندازی این ابزار روی سرور , تمامی تکنیک ها و موارد امنیتی روی کلیه سیستم های کامپیوتری متصل به شبکه اجرا می شوند و مانند وقتی که آن را تک به تک روی سیستم ها نصب کرده باشید عمل می کند و بر ورودی و خروجی های تک تک آن ها نظارت دارد. از فایروال نرم افزاری می توان در شبکه های کوچک و بزرگ استفاده کرد.

مزایا و معایب فایروال نرم افزاری

مزایا و معایب استفاده از فایروال نرم افزاری

مزایا :

کاهش هزینه ها : برخلاف فایروال های سخت افزاری که به دلیل نیاز به تهیه سخت افزار , تهیه و راه اندازی آن هزینه ی نسبتا زیادی دارد, بسیار ارزان تر هستند. از طرفی در صورت استفاده از فایروال سخت افزاری باید در کنار اختصاص فضایی برای استقرار سخت افزار باید شرایط نگهداری آنها را نیز فراهم کنید که خود باعث افزایش هزینه ها می شود. اما نوع نرم افزاری معاف از این هزینه ها می باشند . به همین دلیل بسیار مورد توجه مجموعه هایی است که تمایلی به صرف هزینه در این زمینه ندارند.

نصب آسان : برخلاف فایروال سخت افزاری که برای انتخاب و تهیه سخت افزار و نصب و راه انداز آن به حضور کارشناس و متخصص نیاز دارد , برای راه اندازی نوع نرم افزاری با دانش اندکی در زمینه شبکه می توان آن را راه اندازی کرد.

بروزرسانی ساده : آپدیت و بروزرسانی نوع سخت افزاری باید حتما با حضور کارشناس شبکه انجام شود به علاوه باید مبلغی را برای تهیه تجهیزاتی که نیاز به ارتقاء دارند بپردازید . در حالی که آپدیت نوع نرم افزاری بسیار ساده است و با یک کلیک ساده بدون هزینه انجام می شود.

مانیتورینگ امنیتی : فایروال نرم افزاری قابلیت ادغام با سایر تکنیک های امنیتی اعمال شده در مجموعه را دارد و می تواند در کنار آنها با سطح امنیتی بالاتری بر ورودی ها و خروجی ها نظارت داشته باشند.

انعطاف پذیری و تعریف سطوح دسترسی : ابزاری انعطاف پذیر است.به عبارتی می توانید ان را نطابق خواست و نیاز مجموعه خود کانفیگ و سفارشی سازی کنید و سطوج دسترسی متفاوتی برای کاربران خود تعریف کنید. مثلا می توانید دسترسی تعدادی از کاربران را به فایل های خاصی محدود کنید. یا تنظیماتی را اعمال کنید که کاربران امکان مشاهده برخی وبسایت ها را نداشته باشند و ….

از معایب فایروال نرم افزاری می توان به این نکته اشاره کرد که در مقایسه با نوع سخت افزاری خود امکانات و قابلیت های کمتری دارد که طبیعتا باعث می شود مجموعه هایی که از آن برای تامین امنیت شبکه خود استفاده می کنند از سطوح امنیتی پایین تری نیز برخوردار شوند

بهترین فایروال های نرم افزاری

بهترین فایروال های نرم افزاری

فایروال های نرم افزاری متعددی تولید و روانه بازار شده اند که هر یک ویژگی ها و امکانات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و ممکن است هر یک ضعف هایی نیز داشته باشند. صاحبان مشاغل معمولا ترجیح می دهند در ابتدا با استفاده از فایروال های متن باز امنیت شبکه خود را شروع کنند و در نهایت در صورت نیاز به استفاده از ابزارهای قویتری مانند انواع سخت افزاری روی آورند. طبق اخبار امنیت سایبری فایروال های زیر جزء بهترین انواع نرم افزاری Open Source یا متن باز هستند:

PfSense : این نرم افزار امکانات قابل قبولی دارد اما قابلیت فیلتر صفحات وب را ندارد. می توان آن را روی انواع سخت افزارها و ماشین های مجازی (Virtual Machine) نصب کرد.

Untangle Firewall : قابلیت نصب روی ماشین های مجازی و سخت افزارهای مختلف را دارد. دارای دو نسخه رایگان و پولی است و می توانید متناسب با مهارتی که در کار با فایروال دارید و بودجه ای که در اختیار دارید از سرویس ها و خدمات آن استفاده کنید.

OPNsense : این فایروال رابط کاربری مبتی بر وب دارد و از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است.

نوشتهٔ قبلی
Auditing چیست – کاربرد Auditing
نوشتهٔ بعدی
تفاوت آنتی ویروس و فایروال

دسته‌ بندی مطالب

فهرست