راه اندازی هوش تجاری – راه اندازی BI

راه اندازی هوش تجاری یکی از خدماتی است که شرکت مشاورین فناوری اطلاعات چینود در کنار خدمات شبکه ارائه می دهد. هوش تجاری ابزاری است که از طریق آن می توانید وضعیت سازمان یا مجموعه را در یک نگاه شرح داد. در ادامه به معرفی آن می پردازیم:

راه اندازی هوش تجاری

تاریخچه هوش تجاری

در سه دهه اخیر با پیشرفت چشمگیر علم فناوری اطلاعات , مدیران سازمان ها به این بلوغ رسیده اند که باید فرآیندهای سازمان به صورت مکانیزه وسیستمی انجام شود . این مورد با تمام مزیت های آشکار از جمله سرعت و دقت بالا در انجام کارها باعث به وجود آمدن مجموعه ای از داده ها شد که از آن به عنوان معدن طلای سازمان یاد می شود.

با گذشت زمان مدیران به این پی بردند که با استفاده از این داده بسیار ارزشمند می توانند مدیریتی دقیق تر و ارزشمند تر داشته باشند ، به همین دلیل ابزارها و سیستم های گزارش ساز (گزارش های سنتی) پدید آمدند تا داده ها با فرمتی قابل فهم در اختیار مدیران قرار گیرد .

با گذشت زمان و افزایش حجم داده ، افزایش پیچیدگی کسب وکار ، توسعه سیستم های عملیاتی و افزایش دانش و درخواست مدیران عواملی پیش آمد که گزارشات سنتی عملا کارایی خود را از دست دادند .برخی ازاین عوامل به شرح زیر می باشند :

  • یکپارچه نبودن گزارشات
  • کندی گزارشات
  • عدم پاسخگو بودن به نیاز مدیران و تحلیل گران
  • عدم پشتیبانی از تحلیل های پیچیده
  • عدم فراگیر بودن چند بعد از فرایند کسب و کار در یک گزارش
  • ……

مشکلاتی که قبل از راه اندازی هوش تجاری داریم

امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار به شدت به دنبال راهی برای کنترل و هدایت اهداف و شاخص های سازمان و به خصوص مشتریان خود هستند ، درواقع می دانند که قدرت داده می تواند باعث تحقق اهداف آن ها شود . یکی از بهترین راه های مدیریت کسب و کار به وسیله داده راه اندازی هوش تجاری (BI) است .

بسیاری از سازمان ها با این واژه آشنایی چندانی ندارند و از مزیت های هوش تجاری آگاه نیستند و به ندرت به سمت آن می روند ، خیلی از آن ها نمی دانند که از کجا شروع کنند و یا با چه اهدافی به پیاده سازی هوش تجاری بپردازند.

هوش تجاری چیست (Business Intelligence)

هوش تجاری چیست

هوش تجاری در اصطلاح مجموعه ای از روش ها و راهکار ها و تکنولوژی ها می باشد که با استفاده از آن و با تکیه بر تجربیات گذشته سازمان (داده) بتوان دانش ارزشمندی را برای فرایند تصمیم گیری در اختیار مدیریت قرار داد . راه اندازی هوش تجاری سازمان ها را قادر می سازد اطلاعات را از سیستم ها و منابع داخلی و خارجی جمع آوری کنند و سپس آن را برای تجزیه و تحلیل آماده کنند و در نهایت با ایجاد گزارش ها و داشبورد های نوین نتایج را برای تصمیم گیرندگان سازمان مصور می کنند.

هوش تجاری در واقع ابزاری است که در یک نگاه وضعیت سازمان را شرح می دهد .

بیایید با یک مثال با مفهوم و مزایای هوش تجاری بیشتر آشنا شویم:

فرض کنید شما از میان محصولاتی که تولید می کنید می خواهید تولید یکی از محصولات را افزایش دهید . همان طور که می دانید افزایش تولید در زنجیره تامین , کار آسانی نیست ، از تامین مواد خام گرفته تا تولید و فروش کالا پروسه ای پر هزینه و زمان بری است که با تصمیم گیری اشتباه در این مورد ممکن است منجر به ضرر سنگین و حتی سقوط سازمان شود. برای آن که انتخاب درستی در این موضوع داشته باشیم باید شاخص ها و متریک های مهم را در نظر بگیریم و به خوبی آن ها را تحلیل کنیم . به عنوان مثال از جمله موارد پایه که می توانید برای تصمیم گیری درباره این موضوع در نظر داشته باشید رشد فروش ، حاشیه سود خالص ، میزان برگشتی و مشتریان جدید جذب شده توسط کالا ، ضریب نفوذ محصول و … می باشد.

مراحل ایجاد پروژه هوش و کسب و کار:

  • 1 - شناسایی اهداف در راه اندازی پروژه هوش تجاری

  • 2 - تعیین شاخص ها و متریک های برای دستیابی به اهداف تعیین شده در هوش تجاری

  • 3 - پیاده سازی داشبورد های هوش تجاری

برای این که یک پروژه هوش تجاری هدفمند و سود مند داشته باشیم ابتدا باید اهداف پروژه به خوبی شناخته شود و سپس در راستای آن اهداف شاخص ها و متریک های مورد نیاز استخراج شوند .توجه داشته باشید که هدف از راه اندازی هوش تجاری در سازمان های مختلف الزاما برابر نیست و باید هدف مشخص شود تا بتوان هوش تجاری را به درستی پیاده سازی کرد .گاهی اوقات اهداف هوش تجاری بین زیبایی داشبورد ها گم می شود و پس از مدتی عملا سیستم هوش تجاری کنار گذاشته می شود و یا حتی ممکن است سازمان را به بی راهه ببرد .

باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است که شاخص ها و متریک هایی که در نظر میگیرد کم اهمیت باشد و شاخص های مهم نادیده گرفته شوند و باز هم منجر به تصمیم گیری اشتباه شود .پس باید به خوبی شاخص ها شناسایی و تحلیل شوند .

مزایای راه اندازی هوش تجاری

  • سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری :

    علت شکست بسیاری از کسب و کار ها ، اتخاذ تصمیمات بحرانی بدون دسترسی به اطلاعات مناسب و هدفمند است. فرایند راه اندازی هوش تجاری کمک می کنند تا فعالیت‌ های گذشته و حال (تقریباً تمامی امور) را در لحظه مشاهده نمایید و زمینه ای مستحکم را برای  پیش‌بینی های آینده و تصمیم گیری در اختیار داشته ‌باشید. در اصل، هوش تجاری به کسب‌ و‌ کار ها کمک می ‌کند تا تصمیمات بهتری را (بر پایه اطلاعات مناسب) اتخاذ نمایند.

افزایش سرعت با راه اندازی هوش تجاری
افزایش بهره وری با راه اندازی هوش تجاری
  • افزایش بهره وری عملیاتی از داده های سازمان :

    در گزارشات سنتی ابتدا کاربر داده ‌های مورد نظر را از سیستم ها و منابع داده مختلف جمع آوری و سپس تحلیل و در نهایت برای مصور سازی تحلیل ها گزارشات و داشبورد ها را ایجاد می کنند که این امر میتواند به شدت وقت‌گیر باشد و همچنین خطای انسانی نیز در آن دخیل شود؛ به ویژه برای کسب ‌و ‌کار های کوچک ممکن است چنین کاربری را در اختیار نداشته باشند. با راه اندازی هوش تجاری ، می‌توانید در هر لحظه (با یک کلیک ساده)، داده‌ها را ارزیابی کنید؛ در‌نتیجه، زمان و منابع سازمانی آزاد شده و کارمندان می‌توانند کارهای خود را به نحو مؤثرتری به انجام رسانند.

  • دسترسی به اطلاعات مناسب

     با توجه به افزایش داده‌های در دسترس شرکت‌ ها ، چنانچه بخواهید جلوتر از رقبایتان باشید ، دیگر جدول‌بندی و ارزیابی دستی داده‌ها، عملی نیست. با راه اندازی هوش تجاری ، داده‌ های مرتبط در هر زمانی در‌دسترس بوده و می ‌توان آنها را تجمیع و پایش نمود.

دسترسی به اطلاعات با راه اندازی هوش تجاری
نتایج نزدیکتر به اهداف مقرر
  • نتایج نزدیکتر به اهداف مقرر:

    چند‌ بار پیش‌آمده که برای پروژه یا کاری دیگر، چندین هدف به ظاهر معقول را مقرر نموده اید، اما در نهایت نتیجه ‌ای به شدت متفاوت دریافت نموده اید؟ با راه اندازی هوش تجاری، می توانید اطلاعات را پیگیری نموده و به ‌موقع در‌اختیار کسانی که بدان نیاز دارند، قرار دهید. هوش تجاری کمک می کند تا در راستای دستیابی به اهدافتان قرار گیرید

  • بازدهی سرمایه:

    هوش تجاری می‌تواند از طریق آگاهی استراتژیک ، گزارش‌ دهی سریع تر، کاهش هزینه‌ های عملیاتی و نیز مخارج کلی، دسترسی به‌ داده‌ها و در نهایت اطلاعات با کیفیت ‌تر، تأثیر مثبتی را بر روی بازدهی سرمایه شرکت (ROI) بگذارد.

بازدهی سرمایه با راه اندازی bi
  • به دست آوردن بینش عمیق نسبت به مشتریان
  • افزایش مزیت رقابتی
  • کاهش هزینه
  • پیگیری عملکرد بازاریابی
  • کشف روابط پنهان میان داده ها
  • بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار داخلی
  • افزایش درآمد
  • بهبود رضایت مشتریان
  • شناسایی فرایندهای ناکارآمد
  • بازاریابی هوشمند

مواردی که نشان می دهد کسب و کار شما به راه اندازی هوش تجاری نیاز دارد :

  • حجم داده زیادی دارید و نمی دانید که چه استفاده هایی می توانید از آن ببرید .
  • سازمان شما توانایی ارائه ی گزارشات تحلیلی و پیچیده و گزارشات در بازه های زمانی بلند مدت را ندارد .
  • گزارشات سازمان شما نیاز های شما را برطرف نمی کند .همچنین کندی گزارشات باعث عقب افتادن تصمیم گیری ها و سایر کارها می شود .
  • در داده های سازمان شما پیوستگی وجود ندارد .
  • شاخص های سازمان خود را نمی شناسید یا ابزاری برای ارائه آن ها ندارید .
  • در سازمان خود اختلال و کاستی احساس می کنید ولی نمی دانید که مشکل از کجاست و کدام بخش دارید ضرر می دهید .

اگر جای خالی سامانه هوش تجاری را در سازمان خود حس می کنید با کارشناسان ما تماس بگیرید . برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی هوش تجاری می توانید با شماره 02133816490 یا 09195330535 تماس بگیرید.

فهرست